top of page

Kjenner du deg igjen?

Det er lørdag. Klokken er 18:00 en frisk høstdag.

Himmelen er klar og blå, og noen meter fremfor deg hører du en repeterende metallisk klang og elektriske gnistringer.

Du begynner å jogge lett. Andre løper.

T-banen står på perrongen med dørene åpne.

Nå løper du også.


«Dørene lukkes!» ljomer over høyttaleranlegget. Du gosser deg i den varme dunjakka di over å ha rukket T-banen med minst mulig margin.

Vognene begynner raskt å bevege seg slik at du nesten mister balansen. Du griper etter en stolpe mens du leter etter en ledig plass blant mylderet av folk. «Er det noe som skjer i byen i kveld?» tenker du, mens du ser en hyggelig dame som flytter på sekken sin, og søker blikket ditt.


T-banen frakter deg til Oslo sentrum. Til favorittmaten din på favorittrestauranten i favorittbyen din sammen med favorittvennene dine.


«Neste stasjon: Stortinget!»

Vél fremme på din stasjon trykker du utålmodig 4 ganger på døråpner-knappen. Det føles liksom litt raskere på den måten. På vei opp rulletrappen trommer du lett på gelenderet med fingerspissene. Du trommer etter takten til den sangen du ikke kommer på hva heter.



Du nærmer deg restauranten og ser endelig vennene dine stå i entreen. Du åpner døren til restauranten og gir alle en varm klem.

Dere blir stående og vente i raske 3 minutter i en tett klynge med god stemning, før servitøren skritter mot dere. «Bordet er klart!».

Dere blir geleidet til deres bord hvor en innbydende meny nærmest åpenbarer seg. Det rumler i magen din nå.


Du trekker stolen mot deg idet du setter deg. Da hører du et befriende; «vil dere starte med noe å drikke?».

Spørsmålet som alltid lokker ut en uhyre morsom klassiker; «ja siden du nå spør, såeeee…». Humorkongen søker bekreftelser i blikkene rundt på ens insinuering om at; her skal det konsumeres noen øl!

En high-five blir gitt i en slags trøstende bekreftelse på vitsen.


Så griper du etter menyen…

__________________________________


I denne historien finnes det minst 10 ulike situasjoner hvor du nå er påført mulig smitte.

Tidligere var det ikke naturlig for oss å tenke på «mulig smitte». I historien reagerte du kanskje på en del ting som ville vært helt unaturlig å gjøre for deg - i dag.

Håndhilsener og lange, gode klemmer er kanskje det som savnes mest blant nære og kjære.


Samfunnet har nok fått en del kulturelle «skavanker», og ifølge (1) NHO tror de at god håndhygiene har kommet for å bli. På samme måte, med eller uten pandemi, tror mange nå at næringslivet fremover prioriterer smittevern og desinfeksjon høyt.

Når en bedrift skal vinne et offentlig anbud vil «smittevern» sannsynligvis være et nytt punkt i krav-spec’en for flere bransjer.


Tenk deg nå at historien over bestod av en vennegjeng som slet mellom å velge italiensk eller kinesisk. Plutselig finner de ut at den kinesiske har en høy grad på smittevern.

Ville valget bli litt enklere å ta nå, tror du? Det tror i alle fall vi.


Desintrygg inngår samarbeid med serveringsbransjen

12. mars gjennomførte nasjonale myndigheter landets største lockdown i fredstid.

Flere av oss holdt pusten – bokstavelig talt, mens vi prøvde å forstå både samfunnskonsekvenser og virusets funksjon.

Like sikkert som at viruset gikk over til en pandemisk fase, stilte de fleste av oss spørsmålet;

«hva betyr dette egentlig for deg og meg?».


For serveringsbransjen i Oslo betød dette alvor. Ramme alvor!

Viruset utfordrer nå i underkant (2) av 12 milliarder kroner i årlig omsetning (2017-tall).

Dette er samfunnsøkonomiske viktige sifre med dyptgående konsekvenser som rammer familier, næringsliv og lokalsamfunn hardt og brutalt.


Hon San i Stortingsgata 8 i Oslo valgte å samarbeide med oss i Desintrygg AS.

I dag hjelper våre maskiner til med å desinfisere alle flatene i restauranten. Det som tidligere har vært en umulig oppgave å gjennomføre for alle restauranter er nå mulig med maskinene fra Desintrygg AS.



Maskinene skaper mengder ozon tilpasset lokalene som dekker absolutt alle flater. Maskinene er produsert i Norge og er av verdens kraftigste kaliber – for både å dekke kvalitet og effektivitet.


Og for å unngå forvirring om effekten vises det til at både (3) sykehus i Norge/ verden og (4) offentlig transport benytter teknologien hver dag. Den er populær fordi den er miljøvennlig, kostnadseffektiv og destruerer virus og bakterier, på flater og i luften, ekstremt effektivt!

På denne måten tas det hensyn til både gjestenes og personalets sikkerhet i høy grad.

Og alt er automatisert slik at alle kan gjøre det de er best på – servere god mat 😊


Eieren av Hon San, Hong Lee, er ekstremt opptatt av renslighet og kundenes sikkerhet. Lokalene er innbydende og store slik at det er lett å holde avstand.

Når vi stilte inn vår automatiske timer på ozonmaskinen i lokalene til Hon San, duftet det av deilige Szechuanske lukter og crispy duck. Det blir tydelig for oss at her legger de ned stolthet i både matopplevelser og yrket sitt.


Vi i Desintrygg, på en annen side, er opptatt av vårt karbonavtrykk og er stolte av å kunne presentere en teknologi som benytter naturlig oksygen som «drivstoff». I så måte ser vi flere paralleller i vår felles yrkesstolthet og resultatet vi begge er ansvarlige for i våre respektive bransjer.


Se mer om vår anerkjente teknologi her: https://www.desintrygg.no/slik-virker-det


Hva nå?

(5) Helsedirektoratet har skrevet veiledere for de fleste grupper, med et ønske om å komme tilbake til normalen på en rask og sikker måte, selv om det kanskje betyr en «ny normal».

Det som også er sikkert er at 2020 er året hvor hele samfunnet, kollektivt har endret sitt syn når det gjelder smittevern, sosial distansering og personlig hygiene.

Og felles for næringslivet angående smittevern; «hva kan jeg gjøre for å bli attraktiv som arbeidsgiver, leverandør og samarbeidspartner» er spørsmål vi hjelper til med hver dag å besvare.


Vi er sikre på at alle tiltak er bedre enn ingen. Vi i Desintrygg tror nemlig på at de fleste av oss setter pris på et daglig desinfisert lokale. Vi fikk i alle fall, litt mer, lyst på kinesisk i dag 😊


Kildehenvisning:

1 830 visninger

Comments


bottom of page